sobota, 9 kwietnia 2016

INOWROCŁAW

Stolica Kujaw zachodnich, miasto o bogatej historii, dziś uzdrowisko. Wzmiankowany 1185 jako osiedle targowe, prawa miejskie 1267. Według tradycji nazwa miasta pochodzi od Włocławka, skąd przenieśli się pierwsi osadnicy – dotknięci powodzią – i założyli „Nowy Włocławek”. Uczęszczał tu do Gimnazjum Jan Kasprowicz. Położenie miasta na dużym, podziemnym wysadzie solnym sprawia, że na jego obszarze występują liczne źródła wód słonych. Dzisiejsze uzdrowisko inowrocławskie należy do największych na nizinach w Polsce. Centralną częścią uzdrowiska jest park zdrojowy, obejmujący obszar 50 ha. Przy głównym wejściu znajduje się olbrzymi zegar słoneczny w kształcie pomnika pawia. Uwagę zwracają w okresie letnim piękne kwietniki. W parku rośnie wiele interesujących okazów drzew i krzewów. Znajdują się tu też zakłady przyrodolecznicze, zakład kąpieli borowinowych, klub zdrojowy.

 Widok na tężnię solankową z tarasu widokowego; romański kościół Najświętszej Maryi Panny z XII w., zw. Ruina; tężnia solankowa – wejście na taras widokowy; deptak – ul. Królowej Jadwigi

Kościół romański NPM - „Ruina” położony na północ od centrum miasta jest najstarszym zabytkiem Inowrocławia. Zbudowany został pod koniec XII w. z granitowych ciosów. W XIX w. wskutek pożarów popadł w ruinę i stąd poszła popularna jego nazwa. Obecnie jest to jeden z najczystszych stylowo zabytków romańskich w kraju.
Ul. Królowej Jadwigi - centralna ulica miasta. Zamieniona została na śródmiejski pasaż. Kamienice posiadają w większości wystrój secesyjny. Ulicą tą od 1913 do r. 1968 kursował tramwaj.

8 komentarzy:

  1. Inowrocław również jest wciąż przede mną i jak sobie tak teraz myślę, to chyba nie mam stamtąd pocztówki. Tężnie są świetne i chciałabym je kiedyś zobaczyć na żywo w Polsce. Kościół romański? Na pewno też chciałabym go zobaczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. mam w planach w to lato wybrać się na wycieczkę do Wrocławia, żeby zobaczyć zarówno ten romański kościół (który kilka razy widziałam nawet z okien samochodu, ale czasu nigdy nie było na zatrzymanie się), jak i tężnie. nigdy nie widziałam żadnych tężni na żywo, wydają mi się fascynujące w swoim działaniu więc mam nadzieję, że w końcu mi się to uda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. We Wrocławiu to raczej nie zobaczysz tego romańskiego kościoła i tężnie:)

      Usuń
    2. Pasażerka z pewnośćią myślała o Inowrocławiu.
      Tak przy okazji, najstarszy kośćiół romański w Polsce znajduje się w Oławie pod Wrocławiem.
      Jakbyś był zainteresowany pocztówką z Oławy to daj mi znać.

      Usuń
  3. Tężnie widziałam ostatnio w Wieliczce, ale tylko z zewnątrz, akurat nie można było wejść na ich teren. A jeśli chodzi o Kujawy to cały region jeszcze przede mną

    OdpowiedzUsuń
  4. Przejeżdżałam wiele razy przez Inowrocław, ale bardziej sądziłam, że nazwa nawiązuje do Wrocławia (Nowy Wrocław). Mam nadzieję,że kiedyś będzie mi dane zatrzymać się tam na dłużej. Tym bardziej, że w Inowrocławiu urodził się Robert Janowski, którego bardzo lubię i podziwiam ;) teraz w jego domu mieszka pewien chłopak, który jest też zawodnikiem Jaka to melodia? :D oczywiście tężnie też chciałabym zobaczyć :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak blisko mnie, a jeszcze nie udało mi się tam wybrać.. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Według mnie tężnie w Inowrocławiu są ciekawsze, dla mnie jest tam lepszy klimat no i można wejść na górę (w Ciechocinku nie zawsze i jak już to tylko fragmentami).

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarze!
Jeśli byłaś/-eś w opisywanych miejscach podziel się swoimi wrażeniami :-)