poniedziałek, 5 października 2015

CZEREMCHA

Wieś, stacja węzłowa w pobliżu granicy państwowej nad rzeką Nurzec, znana od 1576 r. Pierwotnie Czeremcha była zwana Ożarowo, a później Czeremucha. Rozwój zawdzięcza wybudowaniu linii kolejowych: w 1873 r. łączącej wieś z Bielskiem Podlaskim i Białymstokiem oraz w 1906 r. - Siedlce-Siemiatycze-Czeremcha-Hajnówka-Cisówka-Wołkowysk. Dobry punkt wypadowy do zwiedzania wschodnich terenów Wysoczyzny Bielskiej i Drohickiej. Posiada bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą i Białymstokiem. We wsi znajduje się Nasycalnia Materiałów Drzewnych PKP oraz Urząd Celny. 

1. Urząd Gminy Czeremcha 2. Budynek mieszkalny naczelnika stacji z końca XIX w. 3. Dworzec PKP z XIX w. i na początku XX w. 4. Dworzec PKP 5. Kościół Rzymskokatolicki 6. Szkoła podstawowa; w tle Cerkiew Prawosławna

Nowy kościół parafialny p.w. Matki Bożej Królowej Polski poświęcono 21 września 1958 roku. W latach 1986-1989 zostały wstawione metalowe okna i witraże. Obok kościoła stoi dzwonnica metalowej konstrukcji, zbudowana w 1969 roku. 
W sąsiedztwie rozległe obszary piasków wydmowych i dwa płytkie jeziorka z ciekawą roślinością błotną: jez. Kahanka i jez. Dziadówka.


Kolejowa historia Czeremchy
1873 – otwarcie linii kolejowej Kowel-Brześć Litewski-Czeremcha-Bielsk Podlaski-Białystok-Grajewo
1906 – otwarcie linii kolejowej Siedlce-Czeremcha-Hajnówka-Wołkowysk-Lida-Połock
1907 – otwarcie parowozowni z wieżą ciśnień w Czeremsze
1948 – wyjazd na trasę Czeremcha-Hajnówka pierwszego w historii województwa pociągu trakcji spalinowej
1971 – wycofanie parowozów ze szlaków węzła w Czeremsze
1985 – wjazd na szlaki ciężkiej lokomotywy spalinowej ST44 – popularnych Gagarinów
1989 – otwarcie budynku nowego dworca pasażerskiego w Czeremsze
2004 – przyjazd szynobusu SA105 do Czeremchy



12 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa kartka. Nigdy wcześniej nie słyszałem o tej miejscowości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa nazwa miejscowości i ciekawa pocztówka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. moja dobra kumpela, z którą studiowałam przez krótki czas, pochodzi z Czeremchy. nigdy tam nie byłam więc fajnie zobaczyć jak wygląda jej miejscowość i jak wyglądała krótka historia kolejnictwa w tym rejonie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czeremcha kojarzy mi się jedynie z drzewem, nawet nie miałam pojęcia, że jest taka miejscowość w Polsce. Choć i tam coś drzewnego się znajduje ;) Na kolejnictwie za bardzo się nie znam, ale najciekawszy wydało mi się otwarcie parowozowni z wieżą ciśnień, bo chyba lubię tego typu obiekty, bo potem fajnie można je zrewitalizować :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie spodziewałam się, że mała wieś może mieć własną pocztówkę, a tu takie zaskoczenie :) Z resztą posiada dworzec PKP i PKS, może dlatego ? :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiem, że czeremcha to roślina - krzew, którego kwiaty ładnie pachną. Nie myślałam nawet że jest miejscowość o takiej samej nazwie.

    OdpowiedzUsuń
  7. A mi miejscowość Czeremcha kojarzy się z folkowym zespołem CZEREMSZYNA - kiedyś podziwiałam występy tej kapeli na słupskiej Etnoscenie :) Grają z pasją!
    Pocztówka bardzo fajna.

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam kiedyś o tym miejscu :). Podoba mi się akcent kolejowy :D.

    OdpowiedzUsuń
  9. 1985 – wjazd na szlaki ciężkiej lokomotywy spalinowej ST44,
    z tym się nie zgodzę.stawiam na początek lat 70-tych XX wieku.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czeremcha to rodzinna miejscowość mojej śp. Mamy. Przyjeżdżaliśmy tam kilka razy w roku, jak żyła babcia, mniej więcej do początku lat 70-tych ubiegłego stulecia. Mam piękne wspomnienia z tamtych czasów, pełne zapachów czeremchy, jaśminów i innych pachnących krzewów, zapachu lasów, i tego magicznego klimatu, odgłosów kół i gwizdu pociągów, wschodniej mentalności ludzi z ich otwartością i wylewnością, nieco hałaśliwych, ale bardzo życzliwych.. brakuje mi tego: smaku dzieciństwa...

    OdpowiedzUsuń
  11. Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarze!
Jeśli byłaś/-eś w opisywanych miejscach podziel się swoimi wrażeniami :-)