środa, 28 października 2015

ŁEBA

Miejscowość wczasowa, kąpielisko morskie i port rybacki nad Bałtykiem u ujścia rzeki Łeby, między jeziorami Łebsko i Sarbsko. Szeroka i ładna plaża. We wczesnym średniowieczu osada rybacka ludności słowińskiej. Prawa miejskie 1357. Zagrożenie ruchomymi piaskami spowodowało ok. 1570 przeniesienie miasta ok. 2 km na pd.-wsch., ale w ślad za tym i jego upadek. Port rybacki w korycie rz. Łeby. Wśród wydm na zachód od Łeby resztki wyrzutni pocisków V1. W Starej Łebie (wśród lasu i wydm nadmorskich) na lewym brzegu rzeki Łeby ruiny kościoła gotyckiego św. Mikołaja.


Na zachód od miasta wielkie jezioro pochodzenia morskiego - Łebsko (7442,6 ha, głębokie do 5,2 m, blisko 17 km długie i 8 km szerokie) oddzielone od Bałtyku Mierzeją Łebską (ruchome wydmy). Jezioro zanikające, gnieździ się na nim wielka ilość ptactwa wodnego i błotnego. Przepływa przez nie rzeka Łeba. Jezioro jest częścią Słowińskiego Parku Narodowego otwartego w 1967 r.

7 komentarzy:

  1. Byłam w Łebie i w Słowińskim Parku Narodowym, w którym wydmy mnie zachwyciły i byłam niby oszołomiona. Chciałabym kiedyś zobaczyć te francuskie wielkie wydmy! :) Co do pocztówki to bardzo mnie się podoba, lubię takie widoki z lotu ptaka, a ta kartka jest faktycznie wyjątkowo ładna. Mam chyba jakąś pocztówkę z Łeby, choć pewna nie jestem!

    OdpowiedzUsuń
  2. lubię Łebę, to chyba najczęściej odwiedzana przeze mnie nadmorska miejscowość, do której jadę gdy zachciewa mi się wizyty nad morzem a nie zatoką. jest tłoczno, jest stricte turystycznie, jest troszeczkę kiczowato, ale i tak ma miejsca, w których jest cicho, spokojnie a przede wszystkim pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś byłam w Łebie jako dziecko. Wycieczka organizowana z półkolonii. Ja pamiętam tylko morze i wygłupy nad nim :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak jak moje poprzedniczki byłam w Łebie, ale tylko jeden dzień. Miałam też okazję wybrać się w rejs statkiem :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarze!
Jeśli byłaś/-eś w opisywanych miejscach podziel się swoimi wrażeniami :-)