niedziela, 11 października 2015

ALEKSANDRÓW KUJAWSKI

Miasto Aleksandrów Kujawski położone jest w centralnej Polsce na Kujawach, między Toruniem (25 km)a Włocławkiem (38 km). Mimo, że Aleksandrów Kujawski jest niewielkim miastem to jednak może poszczycić się ciekawą historią oraz architekturą związaną z jego interesującymi początkami. Miasto powstało zaledwie przed półtora wiekiem. 
Na szczególną uwagę zasługuje również kościół parafialny pw. Przemienienia Pańskiego, zbudowany w stylu neogotyckim. Kościół początkowo był kaplicą wzniesioną w 1886 r. przez kolejarzy przy stacji granicznej i komorze celnej. W latach następnych świątynię rozbudowano do stanu obecnego. 

Neogotycki kościół Przemienienia Pańskiego z lat 1896-1905; pomnik Konstytucji 3 Maja; Gimnazjum i Liceum Towarzystwa Salezjańskiego; Pomnik Lotników Polskich; pałac Trojanowskich z 1890 r.; Urząd Miejski i Starostwo Powiatowe; pomnik Michała Michałowicza

Atrakcją turystyczną Aleksandrowa Kujawskiego jest Pałac Trojanowskich. Pałacyk stoi w  malowniczym parku, w którym znajduje się 11 dębów uznawanych za pomniki przyrody. Atrakcyjne położenie zespołu parkowo-pałacowego z dala od centrum miasta oraz ciekawa roślinność sprzyja spacerom.
Aleksandrów Kujawski otrzymał tytuł "Miasta Pamięci Narodowej" podczas obchodów 80-lecia Lotnictwa Polskiego w dniach 11-13 września 1998 roku. W mieście znajduje się Pomnik Lotników Polskich oraz tablica poświęcona martyrologii Lotników.

Pocztówkę otrzymałem od Sandi Cullenw ramach wymiany między blogerami:)

9 komentarzy:

  1. Kurde, nie wiem nic o Aleksandrowie Kujawskim i wszystko co tu przeczytałam było dla mnie praktycznie nowością. Nawet nie kojarzyłam wcześniej pocztówek z tego miasta, ani żadnych zdjęć. Chyba nie jest to miasto, do którego jeździ się na wakacje czy jakoś specjalnie się je zwiedza, bo nie słyszałam nawet, aby ktoś z moich znajomych coś kiedykolwiek o nim wspominał. Nie mam oczywiście pocztówki stamtąd, ani nie byłam tam chyba nawet przejazdem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aleksandrów położony jest w podobnej odległości od Twojej rodzinnej miejscowości, co i Łódź. Więc pora się wybrać:)

      Usuń
  2. Aleksandrów kojarzy mi się tylko i wyłącznie jako miejscowość pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą - to był znak, że jeszcze chwila a będę w Bydgoszczy gonić na kolejny pociąg :) nie miałam pojęcia, że jest tam tyle pięknych miejsc, szczególnie ten pałac z chęcią bym odwiedziła!

    OdpowiedzUsuń
  3. Niby tak blisko mnie, a jeszcze mnie tam nie było. Jednocześnie nie posiadam również kartki z tego miasta. Pałac bardzo ładnie się prezentuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak blisko i jeszcze nie byłaś? To musisz to naprawić:)

      Usuń
  4. Pałacyk bardzo piękny! Chętnie bym go zwiedziła ! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Kujawy kojarzą mi się przede wszystkim z Toruniem i ziemią chełmińską. Niestety nie miałem okazji nigdy czegokolwiek tam zwiedzić. Jedynie przejeżdżałem po drodze nad morze. Tyle jeszcze miejsc trzeba odwiedzić w Polsce...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie mówiąc tylko lewobrzeżny Toruń położony jest na Kujawach.

      Usuń
  6. Wiele razy przejeżdżałam przez Aleksandrów Kujawski pociągiem, jak jeździłam z Warszawy do Torunia lub Bydgoszczy ;) Musze kiedyś tam wysiąść i pozwiedzać.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarze!
Jeśli byłaś/-eś w opisywanych miejscach podziel się swoimi wrażeniami :-)