sobota, 12 grudnia 2015

DĄBROWA BIAŁOSTOCKA

Miasto znajdujące się w kotlinie, wśród wysokich pagórków, nad rzeką Kropiwną, dopływem Biebrzy. Położona w urozmaiconym krajobrazowo paśmie wzgórz morenowych. Teren obecnego miasta był od dawna zamieszkany. Świadczy o tym wczesnośredniowieczne grodzisko oraz częste znaleziska wyrobów z kamienia czarnego w niezbyt odległych od Dąbrowy miejscowościach. W 1712 r. Dąbrowę nazywano miastem, ale dopiero przed 1775 r. Antoni Tyzenhauz spowodował nadanie praw miejskich.

Kościół, cerkiew i Urząd Poczty

Zabytków Dąbrowa Białostocka nie posiada, jednak warto obejrzeć neoromański kościół katolicki. Murowany kościół został zbudowany w latach 1897-1902, na wzniesieniu, na planie krzyża łacińskiego, z apsydą, zakrystią, dwoma wieżami. Fasada ze szczytem usytuowana symetrycznie między wieżami oraz tablicą upamiętniającą ks. Witolda Kuźmickiego, zamordowanego przez hitlerowców. Zwraca uwagę barokowy ołtarz w transepcie (z lewej strony). Interesujące są również obrazy umieszczone na filarach.

8 komentarzy:

  1. przyznam się, że o Dąbrowie Białostockiej akurat nie słyszałam. znam sporo Dąbrów, ale o tej słyszę pierwszy raz. bardzo ciekawe ujęcie dachu cerkwi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również nie słyszałam o tej miejscowości, ale bardzo lubię tę część Polski :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie miałam pojęcia o istnieniu tej miejscowości, a co dopiero pocztówek z jej udziałem :) Podoba mi się nazwa tej rzeki!

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwszy raz słyszę o tym miejscu :). Z dodatkiem "Białostocka" znam tylko Czarną Białostocką :). Kościół wygląda ciekawie, jeśli będę w tych rejonach, na pewno się tam wybiorę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pragnę nadmienić, iż wejściem do cerkwi prawosławnej nie jest urząd pocztowy.
    Cerkiew ma piękne drzwi wejściowe i cudowne wnętrze. Zapraszam do odwiedzenia i modlitwy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cerkiew i urząd pocztowy to 2 różne zdjęcia, oddzielone od siebie żółtą ramką.

      Usuń
  6. ta poczta teraz wygląda 100 razy inaczej, nie mam pojecia skad wzięło sie tam to zdjęcie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest właśnie magia fotografii...

      Usuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarze!
Jeśli byłaś/-eś w opisywanych miejscach podziel się swoimi wrażeniami :-)