piątek, 2 października 2015

ZAMOŚĆ

Byłe miasto wojewódzkie na obszarze tzw. Padołu Zamojskiego na wysokości 220 m, nad Łabuńką (dopływ Wieprza). Nazywane często „Padwą północy” ze względu na swoje duchowe związki z miastem św. Antoniego. Zamojskie Stare Miasto zostało uznane za pomnik historii i w 1992 roku Zamość wpisano na Listę UNESCO. Jedyne w Europie renesansowe miasto o zachowanym w pełni układzie urbanistycznym i zabudowie późnorenesansowo-manierystycznej. Miasto zostało założone w 1580 przez kanclerza Jana Zamoyskiego.

Rynek Wielki, manierystyczno-barokowy ratusz z 1591 r. oraz kamienice ormiańskie z XVII w.
 
Do najciekawszych zabytków Zamościa należy Rynek Wielki uznany za najwspanialszy XVI-wieczny plac Europy. Przypomina place włoskie, między innymi z włoska otoczony jest podcieniami. Najwspanialszym akcentem Rynku jest manierystyczno-barokowy Ratusz, do wejścia którego prowadzą monumentalne schody. Przed ratuszem odbywają się spektakle teatralne, oraz różnego rodzaju uroczystości. Wokół Rynku Wielkiego, kamienice podcieniowe w większości z XVII w. z klasycystycznymi fasadami. W wielu zachowane kamienne późnorenesansowe, manierystyczne i barokowe portale, odrzwia i obramienia okienne.

Wygrana w Big Postcard Competition na blogu Window On The World

11 komentarzy:

  1. Znam to miasto niestety tylko z pocztówek i zdjęć. A coraz bardziej mi się podoba. Nie mam wyjścia. Muszę tam pojechać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale fajna czcionka na tej pocztówce, nie widzialam nigdy takiej :D A samo miasto... :D chyba faktycznie trzeba pojechać :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałabym zobaczyć ten Rynek na żywo i się przekonać czy faktycznie tam jest tak pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Już od bardzo bardzo dawna Zamość to jeden z moich głównych celów wycieczkowych. Jedyne polskie miejsce z listy UNESCO, którego nie widziałam...

    OdpowiedzUsuń
  5. Zamość to przepiękne miasto. Miałam okazję być tam kilka razy. Naprawdę warto odwiedzić to miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  6. łaaał, ile ciekawostek! :) Koniecznie kiedyś odwiedzę to miasto :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię serię tych pocztówek :) Ten ratusz zauroczył mnie już dawno temu, jest przepiękny. Mam nadzieję, że uda mi się go kiedyś zobaczyć na własne oczy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. byłam w Zamościu wielokrotnie i to co robi na mnie największe wrażenie to rozmiar rynku, jest ogromny, czego raczej nie spodziewa się człowiek po tak niedużym mieście "na końcu świata". moim ulubionym miejscem jest jednak tamtejsze zoo, jest takie ciche, spokojne i jak tam jestem to mam wrażenie, że cofam się w czasie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie byłam, nie widziałam i bardzo z tego powodu ubolewam, ponieważ Zamość bardzo mi się podoba, ale jak zwykle mi wcale tam nie po drodze, dlatego nadal czeka na swoją kolej. Wszystko wydaje mi się tam idealne, ratusz wręcz bajeczny i aż chciałabym zrobić sobie pod nim zdjęcie. Mam chyba tylko jedną kartkę z tego miasta, ale niewypisaną.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarze!
Jeśli byłaś/-eś w opisywanych miejscach podziel się swoimi wrażeniami :-)