niedziela, 26 marca 2023

TOSZEK

  Miasto na pograniczu Garbu Tarnogórskiego i Kotliny Raciborskiej. W XII w. gród kasztelański; prawa miejskie 1321. Zamek książąt raciborsko-opolskich z XV w.; przebudowany w XVII w. (we wnętrzu m.in. Muzeum Ziemi Toszeckiej, oddział Muzeum w Gliwicach); u stóp wzgórza zamkowego tzw. dolny dwór z 1 poł. XIX w. i park. Klasycystyczny ratusz z 1836, wzniesiony z wykorzystaniem reliktów dawnego ratusza z 1767; kamienna statua św. Jana Nepomucena z 1725; domy z XVIII-XIX w.; cmentarz żydowski z kilkoma stelami z ok. poł. XIX w. Warto także zobaczyć kościół Św. Katarzyny późnogotycko-barokowy z 1450.

 

Toszek


3 komentarze:

  1. Podczas zeszłorocznego szkolenia w lutym miałam mieć nocleg w Toszku. Niestety Covid zabrał te plany i zamiast szkolić się, zwiedzać i podróżować leżałam dzielnie w łóżeczku.

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja odwiedziłam tą miejscowość i zamek dzięki moim przyjaciołom z Knurowa, którzy zorganizowali mi wycieczkę po swojej okolicy. Fajna widokówka :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarze!
Jeśli byłaś/-eś w opisywanych miejscach podziel się swoimi wrażeniami :-)